Καλως ηλθατε στο ιστολογιο μου!Καλη διαμονη.

Τετάρτη 6 Οκτωβρίου 2010

Για οσους ξερουν Σουηδικα...



Stahre pressad: "Man kan få sparken i Åtvidaberg också"

Fem tränare har sparkats i Grekland - efter fem omgångar.
Snart kan det bli sex.
Panionios ligger näst sist i ligan och Mikael Stahre, 35, uppges hänga löst.
- Det ingår i tränarens jobb att folk kan kräva ens avgång, säger Stahre till FotbollsExpressen.se.
- Det är inget som jag på något sätt ligger sömnlös över.

41 minuter hade spelats på Kavalas Anthi Karagianni-stadion i lördags när Panionios fick en frispark i bra läge.
Kroaten David Kukec slog till med vänsterfoten – och bollen gick in i mål.
Men domaren dömde bort det.
Bennard Yao Kumordzi, tidigare i IFK Norrköping, hade gått för hårt åt en försvarare.
I stället kunde hemmalaget Kavala göra matchens första mål precis innan paus – och sen ett till direkt i början av andra halvlek.
Panionios fick kliva av den slitna gräsplanen som förlorare – igen.

Är pressad

Laget från Aten-förorten Nea Smyrni skickades nu ner på 15:e plats i tabellen.
Näst sist.
Och blickarna riktades mot en 35-åring från Gröndal.
Mikael Stahre är långt ifrån Råsunda, långt ifrån Karlberg och långt ifrån hyllningarna efter SM-guldet med AIK 2009.
Han är pressad.
- Vi har inte haft resultaten med oss, säger Stahre till FotbollsExpressen.se.
Hur har reaktionerna varit?
- Det är ingen skillnad på reaktionerna om man är i AIK, Trelleborg, Öster eller Grekland. När vi vinner är folk glada och när vi förlorar är folk ledsna.
Efter fem omgångar av den grekiska ligan har fem tränare redan fått sparken.
Enligt uppgifter i grekisk press kan Stahre bli den sjätte.

"Ingår i arbetet"

Flera styrelsemedlemmar ska vilja ha igenom ett tränarbyte och jakten på en ersättare uppges redan vara igång.
Men Stahre är lugn.
Han erkänner att starten varit tuff, men upplever ändå att både spelarna och ledarna är i harmoni.
Och om man har harmoni är det lättare att nå resultat.
Fast samtidigt krävs resultat för att behålla harmonin, förklarar Stahre.
- Det hänger ihop, du vet. Det gäller att vinna nästa match.
Hur är det egentligen med grekernas tålamod?
- Det är alltid på kanten. Men det ingår i tränarens jobb att man kan bli kritiserad och att folk kan kräva ens avgång. Det är inget som jag på något sätt ligger sömnlös över, säger Stahre.
- Jag har gjort ett bra jobb och känner att klubben är med mig. Sen kan det ändras väldigt snabbt, så...
Men känns det ändå som att man är mer utsatt i Grekland?
- Det är klart att det är en mer utsatt värld. Jag menar, Panathinaikos har Djibril Cissé och Gilberto Silva i laget. Det ska vara högre krav, med all rätt. Det är högre betalt och det är högre krav.
- Här är det enklaste sättet för att få en förändring på något sätt att man byter tränare.

"Kan få sparken i Åtvidaberg också"

- Men man kan få sparken i Åtvidaberg också. Hur många rundor tog det innan Åtvidaberg bytte tränare i allsvenskan? Tre, fyra rundor (skratt). Förstår du vad jag menar, va? Jag menar, vafan, det är bra att köra.
Vad säger ledningen till dig?
- Enligt den dialog och den relation jag har med ledningen finns det inga betänkligheter kortsiktigt. Men det är aldrig otänkbart i en tränares värld att det blir så.
- Även fast den här klubben är mer långsiktig än andra här är laget är alltid en spegel av tränarens jobb. Spelarna ska sparka bollen i mål, men det är ändå jag som är ansvarig.
- Är man rädd för det, då är det bara att sluta på en gång.
- Hade jag inte varit redo för att bli utsatt för det, då hade jag inte tagit jobbet.